Spindemider og Grønne lus del. 4. - sponser Nyttedyr.dk



Pladsen var stor indtil der kom blomster og krukker

Nu er der gået ca. 3 uger siden nyttedyrene blev sat ud – og resultatet er at der næsten ingen bladlus er og spindemiderne er begyndt at få kamp til stregen. Men efter 14 dages ferie - var det et noget sørgeligt syn  der mødte en – tomatplanter var der gået svamp i(pga. klister fra lus) en del af grenene, og ikke så mange tomater var tilbage. De 2 agurk planterne var også helt angrebet - næsten vissen, men viser nu tegn på at komme igen – med hjælp fra rovmiderne.

Mit forsøg med net har virket rigtigt godt, men i de 14 dage jeg har været væk har agurkeplantens fange arme fået fat i et net og trukket i det, så det ikke længere dækkede, simpelthen utroligt uheldigt. Så de fleste rovtæger vil jeg tro, er taget på ferie til syden - beklager www.nyttedyr.dk. Hvordan pokker skal man kunne forudse det.
 
Rovmiderne er der stadig og går fornøjet rundt blandt de mange spindemider på agurkeplanterne – så for resten lige en spindemide ræse derudaf på bladet, og var noget forbavset over hvor hurtige de kan bevæger sig når de er i hopla.

Status:
Er blevet lidt vild med ideen om et bredt og stort bio masse i haven
Håber at rovmiderne kan formere sig hurtigere en de gør lige nu, vander om aften så luftfugtigheden kommer op på 90. har 2 måneder tilbage for at får rettet op på det kaos der hersker – så det er spænende om jeg kan nå  det.

Jeg synes det er ok at få noget modstand og ja igen har det været en barsk sæson, hvor jeg ikke kommer ud af det som ren vinder – men for pokker hvor jeg dog har fået prøvet noget i den sæson og viden er blevet større – fik en fantastik start og var langt foran de fleste – blev så ramt af spindemider og lus i store mængder – og  fordi at første modangreb gik helt op i hat og briller, betyder det ikke- at det ikke ville have virket, hvis nyttedyrene bare ikke var stukket af.

Nå men hvis du har fulgt med - er kampen altså ikke slut i nu - 1 og 2 omgang har jeg tabt stort, har været et par gange i gulvet, men håber at jeg kan score lidt her de næste omgange og til sidst slå dem ud :-)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tomater tidligt

Mos og alger på fliser og belægning

Tomat erfaringer af Camilla Plum