Spindemider følger med de købte Agurke planter

Var jo klar til den helt store kamp med dem og startede i foråret med at lave mine egen Agurke planter selv, købte nogle også- det skal jo ikke være for nemt :-). Men denne gang undersøgte jeg samtlige planter jeg havde købt, som var fra samme leverandør/gartneri. Sidste år mener jeg at Spindemiderne var fulgt med planterne da de blev købt ude på planteskolen. Dem der blev købt  var i gennemsigtig plast og grå skrift på og i år var det så lilla skrift i stedet - kunne se at de blev solgt overalt i forretningerne, men der gik 2-3 dage før jeg fik dem undersøgt, så jeg lod tvivlen komme dem til gode.

Spindemide og spindemideæg.Men ikke i år - de blev nøje undersøgt i år og ganske rigtigt de var med spindemider igen i år - det er simpelthen for dårligt at give sådan noget befængt til os forbruger.


Nå men fik min første portion rovminder i start juni - men igen i år var der kun 8 - 10 stykker der levede, så måtte ringe igen til nyttedyr.dk og der gik lige en en ugen før de dumpede ind igen og så var der vel maks 80-100. stk der var i live - nå men ringede og fik at vide at det nok skulle gå bla bla.

NEJ det er gået vildt dårligt, det er først nu at rovmiderne har fået overtaget og de har haft gode betingelser, så "tak" for det elendige råd nyttedyr.dk.

Derfor kan jeg godt forstår at folk kan have dårlige erfaringer med at bruge rovmider, for der simpelthen ikke ret mange i live når de kommer hjem til dig nogen gange.

Den eneste måde du kan tjekke det på er ved af bruge et meget godt forstørrelsesglas og tjekke det manuelt, så du ikke bliver skuffet. Der skal være fuldt liv i hele sendingen ellers står du til at tabe kampen.

Pga. vejret var projekt med at holde svirfluer i drivhuset kommet for sent i gang og må vente til næste sæson, hvis vejret vil det. 

Så lige nu kører det igen og agurkerne vælter frem og det er jo lige sådan det skal være :-) - så der er lys forude. Vi tjekker igen til næste år og de købte agurkeplanter er befængt med spindemider - så må vi jo tage den derfra og tage en snak med leverandøren/producenten om en forklaring :-) 

Kommentarer

  1. Har også prøvet at sætte gult flue-klister-papir rundt om agurkeplanten (selv om det allerhelst ville sætte sig fast på mine hænder), så de ubudne gæster ikke kunne komme op i planten. I år vil jeg så prøve at købe rovmider, men hvis der er så få overlevne i sendingen som du siger.....

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Tomater tidligt

Mos og alger på fliser og belægning

Tomat erfaringer af Camilla Plum