Hornshøj Metoden

Hornshøj metoden:

Som ny drivhus ejer må jeg simpelthen dele disse dejlige billeder og fremgangsmåde, som Hornshøj har givet mig lov til.

Det er bare en stor appetitvækker, om at det kan lade sig gøre at få hurtig udbytte i drivhuset, hvis man starter tidligt. Som man kan se er er der holdt en god ajourføring af processen. Så nu kan man jo planlægge lidt udfra disse data :-)

Nederst på siden er der nogle erfaringer fra Helle Hornshøj


År 2009

 
 





 



































Her nogen svar fra Hornshøj

Hvor køber du dine frø henne ? og hvorfor køber du dem ikke færdige ?
Jeg køber mine frø mange forskellige steder, når jeg falder over noget spændende på nettet, bytter med en nabo/kollega - gemmer lidt frø fra en udlandsrejse eller smager en god tomat fra Føtex - så gemmer jeg frø derfra. Det er meget sjover at følge hele processen fra lille frø til færdig plante, men hvis jeg finder en ny tomat plante hos den lokale, gartner, som jeg må eje køber jeg så følgelig den :o)

Hvor fremspire du dem henne, og får de kunstig varme og lys ?
På mit skrive bord og i vindues karmen, kunsten er at starte på det rigtig tidspunkt, så planterne ikke bliver for lange og ranglet. Jeg anvender ikke kunstig lys og varme, så bliver tomaterne alt for dyre ;o)


Planterne har brug for lys for at blive større og stærke, og det kan de ikke blive indendørs - når temperaturen er ca 8 grader i drivhuset bliver alle planterne fragtet fra huset ud i drivhuset og når temperaturen om aften falder, bliver alle fragtet ind igen - på et tidspunkt bliver planterne så store at det bliver umuligt at fragte dem frem og tilbage, så bliver de plantet i drivhuset og om natten er de så pakket ind i fiberdug (hvis temperature kommer under ca 5 grader


Kan du bekæmpe Spindemider ?
Nej har prøvet næsten alt fra hjemmelavet sæbe til det dyrt indkøbte insektsæbe - kan holde bestanden tildels nede men agurk planterne ser ikke godt ud - vil i år prøve levende nytte dyr, så jeg kan undgå sæben

Bruger du tagetes inde i drivhuset mod utøj ?
Ja har prøvet 2 forskellige slags og jeg syntes ikke tagetes gør nogen forskel - min peber planter har jeg i 2010 plantet i krukker og hvis der kom lus, blev de løftet ud af drivhuset og spulet med koldt vand i nogle dage - det hjælper :o)

Du bruger selvvandings kasser - er smagen bedre eller ringer og hvilken slags gødning bruger du ?
Selvvandings kasser gør at planterne aldrig mangler vand - hvis tomat planter mangler vand bare i kort periode får frugterne sorte pletter og kan ikke spises - jeg bruger den alm. drivhusgødnings der blandes i vandet. Har prøvet med brandnælde vand, men det stinker helt vildt, og vi bruger også drivhuset til at sidde og få en kop kaffe i ;o)


Har drivhuset sol hele dagen ?
Ja og derfor har jeg også en vinplante som vokser langs den mest solrig side samt i tagryggen.




Kilde : http://www.hornshoej.com/


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tomater tidligt

Mos og alger på fliser og belægning

Tomat erfaringer af Camilla Plum