Skadedyr i drivhuset del.1 af 2


Kålsommerfugl
Skadedyr i drivhuset
Så er det snart tid til en grundig forårs rengøring – hvis den ikke allerede er fortaget, men 2 gange gør ikke noget, nu er der er ved at blive betydelig varmere og det kan alle insekterne i drivhuset godt mærke. Kan se de begynder at vandre rundt og se sig om – efter nogle gode varme fugtige steder til deres nye kuld unger :-). Nu inviterede jeg selv sommerfugle og andet godt, ind i drivhuset sidste år, og synes det var rigtig hyggeligt med alle disse dyr. De var dog lidt forslugende og spiste lige lovlig meget af grønsagerne, til at der var nok til mig selv, men så har jeg også prøvet det.  
Hvis du skal have et godt udbytterigt sæson og en god chance for at undgå, for mange skadedyrs angreb – kan det godt betale sig her at bruge lidt tid på bla. rengøringen.

Erfaringer
Alle har forskellige erfaringer med hensyn til angreb i deres drivhus, men jeg synes at der ligger en rød tråd i mange beretninger, nogen er mere udsatte og kæmper hvert år, med de samme problemer, og andre har dem slet ikke, eller i meget lav grad. De der er hårdt plaget med hensyn til skadedyr, er naturlig frustreret over at det kan være så svært, at komme igennem en sæson, uden det hele bliver spist for øjnene af dem.
Synes at kunne ane i folks beretninger at det betyder meget hvor drivhuset ligger, og den beplantning der omgiver drivhuset i haven og udenfor. Forstået på den måde at f.eks i min have, der er meget fattig på varieret bevoksning –  kunne jeg her se de store grantræer bliver sorte af lus, og birketræerne ligeså, hylden ved siden af drivhuset døde næsten sidste år. Og jeg mistænker spinde mider, for æren.  Pointen i det er at se lidt på sin have, og omgivelserne – jeg er sikker på at de spiller en ganske stor rolle, for hvor slemt man bliver angrebet i løbet af sæsonen i sit drivhus. Hvis man er omgivet af skadedyr i stort omfang pga. fattig varieret beplantning i sine omgivelser – så skal de nok rykke ind på et tidspunkt.

Der er også visse planter der næsten står og råber ’KOM* efter skadedyrene, jeg har læst mange steder at roser er smukke og dejlige i drivhuset og det skal man ikke undvære. Men de er også en meget stor magnet for lus og spinde mider m.m, og skulle være forbudt i drivhuse, for folk som mig. Sådanne ’Magnet planter’ er der sikkert mange af (peberfrugter tiltrækker også lus) men man kan starte med at begrænse ’magnet planter’ og ad den vej, have bedre egen kontrol, over hvor meget utøj man vil tiltrække. Vinplanten giver også en godt vinterhi for spindemider, så her må man vaske den godt ned :-)

Har du jordbund og krukker til overvintring i drivhuset hvilket er naturligt, er der mange gode gemme steder for utøj, tøm drivhuset inden rengøring og fjerne visne blade og lidt af den øverste jord, også i krukkerne, der kan man nærmest se spindet, svamp eller andet guf. Kan du spule krukkerne rene samtidig med drivhus rengøringen – så gør det – alt hjælper. Sæt det ind igen og når temperaturen tillader det så ud med det hele. 
Gå drivhuset efter igen bevæbnet med klud og rens.

I netop dit område er faunaen måske mere i balance og derfor er du ikke udsat i samme grad, men os andre der giver husly til alt muligt kravl, frivilligt eller ej, vi vil meget gerne have vores drivhus tilbage . Der skal gås drastisk til værks - hvis du ønsker kontrollen og glæden tilbage, er den erfaring jeg har læst mig til. Nu må vi se om det virkelig, så også virker – i den nye sæson.

Dette er skrevet til dem der igen og igen oplever hårde angreb fra skadedyr, og mister helt lysten til drivhus 

Har nu mødt flere i sidste sæson, der fortalte at sæsonen for deres agurkeplanter var ovre, fik lige lov til at se ind i deres drivhus og så at de var fuldstændig angrebet af spinde mider, men sådan kan man jo også betragte det :-)  

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tomater tidligt

Mos og alger på fliser og belægning

Tomat erfaringer af Camilla Plum