Agurke tid først i maj


Så er de første agurker dukket op på planterne,skole agurker der bare skal vokse sig store og sprød, sidste års høst startede med 3 bløde agurker  Kat.4 og så blev de efterfølgende fantastiske. De eksploderede næsten i munden – så meget power var der i dem, har aldrig prøvet noget lignede det ultimative var opnået. Så sluttede det også efter 3 uger – spindemiderne var ankommet. Vi havde ellers købt sylte glas i lange baner, så vi kunne have dem hele vinteren – ren griner.
Nå men i år er alle sejl sat til for at komme længere en 3 uger med agurker, der er sået 3 gange – da kun en overlevede i første sånings forsøg og 2 gange siden – med nogle frilands sorter. Håber de kan klare mosten – men de vokser godt nok hurtigt lige nu, er meget forbavset i forhold til første såning i marts.

Se video.
Der er tilført heste gødning  i bunden– så de har noget at leve af, ved dog ikke om det er for meget gødning, nu må vi se om en måneds tid. Der er lavet 12 agurkeplanter så de kan skiftes ud under et angreb – der nok skal komme, er klar til at bestille rovmider eller rovtæger til at slå angrebet ned.  Men allerede nu har jeg problemer med at hold fugtigheden oppe i drivhuset - må finde en løsning med vand dyser.

Plantning
To Kapilær kasser skal bruges i år til agurker 4 stk i alt og 5 stk  20L spande med 3 liter reserve vand i bunden, samt lidt(1o stk) planter i reserve udenfor, så skulle forsøget være dækket ind. Automatisk vanding er også kommet på programmet så der ikke sker mindre tørkeskader samt ekstra autogødning. Mener selv jeg har taget højde for det meste i år – nu må vi bare se hvad der lykkes.
Allerede nu ser jeg efter spindemider under bladene på de købte agurker, men har ikke set nogle, men de er i drivhuset hvor de har overvinteret fra sidste år. Og med en temperatur på 28 grader om dagen udvikler de sig  hurtigt.  
Ved alle planter er der Tagetes,basilikum, koriander (sativum) så her skulle dette råd også være sat i værk. Har prøvet at lugte til stor dusk koriander og det lugtede meget grimt, gik lige rundt og tænkte over det og skulle så lige prøve igen,  med et ordentligt snus. Ved ikke helt hvad der helt gik galt men det var så kraftigt  at jeg blev helt dårlig - kvalme, kan godt forstår at spindemider ikke kan fordrage den plante. Lugten sad i næsen resten af dagen – føj da, kan anbefale den  stærkt imod spindemider.

Resultatet.
Hvordan er så en god agurk- jaaa meninger er mange, men her vil jeg beskrive de kategorier jeg selv har mødt til dato med lidt ord. Nr.1 har jeg aldrig selv mødt før jeg plukkede mine egne, om jeg kan lave dem igen tror jeg faktisk  ikke. Men det var lidt af en øjenåbner at de kunne blive sådan, og det er fantastisk at få lov til at opleve det. Fik nogle af naboens agurker og de var kat.2 – og de var som dem jeg kendte, men ikke i nærheden af kat .1

Kategori.
4. Meget kedelig lidt slatten og efter 3-4 dage er de helt  gummi agtig.
3. God fasthed i i kødet –smager ikke af noget men holder sig godt (netto’s)
2. Fasthed i kødet og med lidt smag  holder godt også efter en uge.
1. Fasthed i kødet  lidt smag, eksplodere i munden også efter en uge

Hvis beskrivelsen er hvordan man bruger dem er det lidt sådan her.

4. lægger på pålæg og ikke for tykke skiver
3. lægger på pålæg og et stykke med til børnene
2 lægger på alt pålæg og stor stykke med til børnene
1. lægger på alt pålæg og en halv agurk med til børnene og så spiser vi og børnene af dem hele dagen igennem – lidt ligesom om kroppen bare ikke kan få nok ?

Ja det er min egen selvopfundet kategorisering for at få en fælles forståelse af ordet ”god agurk”.  Og nu må vi så se hvor jeg selv kommer til at ligge i år.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tomater tidligt

Tomat erfaringer af Camilla Plum

Mos og alger på fliser og belægning