Rovtæger mod spindemider og lus del.2

Fik jo rovtæger ca: 500 stk og det så rigtigt godt ud, med at være på forkant med skadedyrs udviklingen i drivhuset. Nu er der gået 3 uger og mit "fine" drivhus er fyldt med spindemider og bladlus, samt en hel del små fluer, vi er rigtig mange nu i drivhuset - for mange!

Har snakket med nyttedyr.dk og fik at vide at rovtæger normalt bliver hvor der er mad og ikke bare lige sådan stikker af op gennem oven vinduet, men indtil videre har jeg ikke fundet en eneste rovtæge i hele drivhuset og der var masser af mad(spindemider og lus) til dem da de ankom. Har spurgt angående net til oven vinduet - men han mener ikke at det virker særligt godt - så ødelægges udluftningen i drivhuset pga. det skal være meget fintmasket.

Så nu skal der bestilles rovmider imod spindemiderne - så må vi se om de stikker af også, selvom de ikke kan flyve - det er jo ferie tid :-) Har fundet en del pupper og larver fra mariehøns og de er blevet sluppet løs - så må vi se om der kommer mariehøns ud af pupperne - men de skulle helt sikkert stikke af på et tidspunkt, man har opgivet dem i nyttedyr.dk af samme grund. Mariehøns larverne tror jeg, er ved  puppe sig - for de falder hele tiden i søvn - selvom jeg blidt puffer dem hen mod bladlusene :-) og råber "så vågn dog op"


De har mange farver - dem jeg har fundet er svagt brune og med lidt lyse pletter

Kommentarer

  1. Hej Christian
    Nu har jeg så også købt rovtæger til mine spindemider, bladlus o.lign.
    Var lidt bekymret, pga dine meldinger om, at du ikke kunne finde dine. Efter mine er blevet udsat, har vejret været sådan, at der næsten ikke har været åbent i overvinduerne og mine sidedøre har været lukkede. Og jeg har heller ikke kunnet finde kravlet, men tror nu jeg har fundet svaret: De sover!
    Jeg var ude og pirke lidt i det granulat, de kom i, og som jeg dryssede ud på stenkanten langs mit bed, samt på nogle af de mere vandrette blade på agurk og aubergine og blomster. Dér var de og skyndte sig ind under skallerne igen. Så mit bud er, at det er natdyr!
    At du stadig har spindemider og bladlus, tror jeg er fordi, det tager lidt tid at få ædt det hele, det er helt klart ikke så hurtigt virkende om at sprøjte....!

    SvarSlet
  2. Jeg har nu rengjort min drivhus for de værste antal fluer og honningdug, været hele vejen rundt og ingen rovtæger er fundet.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Tomater tidligt

Tomat erfaringer af Camilla Plum

Dyrkning af salat i potter og poser