Rovtæger mod spindemider og lus m.m

Fik lige fat i en tråd der handler om Spindemider og her skulle rovtæger være et rigtig godt nyttedyr. Fordelen ved dette dyr er at det har en bred smag for andre skadedyr som lus og trips og derfor ikke så hurtigt skulle gå til i drivhuse pga. sult. Og da jeg ikke kan finde ud af hvad for skadedyr jeg har - er de blevet valgt.

De skulle også være noget sejere i det og så kan de flyve rundt og finde mad selv. Rådet skulle være fra en Drivhusgartner og Anja Havenyt har prøvet med held i en sæson - så ville lige prøve selv, da jeg bruger gule limplader forneden på agurkeplanten. Rovmiderne ville ikke kunne sprede sig,rovtægerne formere sig dog ikke nær så hurtig som rovmider, så de skal sætte tidligt ud på sæsonen så de kan følge med spindemiderne super hurtige formering og de skal heller ikke have så høj fugtighed som rovmider derfor er de noget nemmere at have.

Men er man hårdt angrebet af spindemider - er rovmider og høj luftfugtighed - det helt rigtig valg.

Har prøvet og se om jeg har kunnet spotte nogle spindemider i maj måned, men det er mærkeligt nok ikke lykkes i nu, min Vin er angrebet af et eller andet - der ligger klare runde æg under bladene. Men kan ikke finde dyret og de 2 indkøbte agurker fra Ringsted planteskole er angrebet af et eller andet, for de mistrives i den grad - men kan ikke finde synderen håber at mine nye venner har bedre øjne og smag :-)

Jeg har bestilt en portion rovtæger fra nyttedyr.dk, og de er så store så man sagens kan se dem med det blotte øje når de bliver sat ud - og inden man ser sig om sidder de i ens hår :-)., ja tænk man bliver helt venligsindet over for det kravl, endelig ikke noget med at klappe sig i hovedet - de kræ kunne jo blive slået ihjel :-)
linke til emnet



Kommentarer

  1. Hvilke symptomer er det du har på dine agurker? Jeg planter først agurker nu (når der står juni i kalender

    SvarSlet
  2. Hov det gik stærkt, ha ha - her kommer forsættelsen - agurker kan være sølle p.g.a. at det er for koldt så måske har de svært ved at rodfæste gr. kulde? Spindemider går til angreb når det er varmt og tørt så her skal luftfugtigheden holdes oppe.

    SvarSlet
  3. takker Lisbeth men kan ikke se formen på miderne- der er ganske et fint spind på underbladene hvor de er på vinen, men formen på dyret ligner mere en lille svamp i stede for en spindemide. Som du kan se på video - er agurkeplanterne (selvsået) kommet ganske langt - skal snart til at tage den 5 agurk :-) men dem fra planteskolen lider af et elle andet og luftfugtigheden er oppe på 85 = nice :-)

    SvarSlet
  4. Hej Christian - Hvordan bærer du dig ad med at holde luftfugtigheden så høj de dage, hvor solen brager ned ? Det synes jeg ikke, jeg kan lykkes med, så derfor vil jeg prøve at satse på rovtægerne....
    Eva

    SvarSlet
  5. Kunne ikke holde luftfugtigheden oppe uden jeg vandede fliserne om aftenen, men det store bed i drivhuset har løst problemet indtil videre den ligger på 80 85 nu.

    nu er der gået snart gået 16 dage fra rovtægerne alle er blevet sat fri i drivhuset og jeg kan ikke finde en eneste rovtæge - det ser ud til at de er fløjet ud af ovenvinduerne - jeg har en hel del spindemider og grønne lus inde i drivhuset. Udenfor drivhuset har jeg masser af sorte lus men har ikke kunne finde de grønne - udenfor- har lige rådspurgt med ekspertene, hvad jeg stiller op nu :-)

    SvarSlet
  6. Præcis min bekymring: Hvordan hindrer man, at de flyver ud ? Tænkte, at de måske i det mindste blev så længe, der var mad til dem, men det lyder ikke til at være tilfældet hos dig.... Jeg er spændt på, hvad eksperterne råder dig til.

    Jeg kan sagtens holde fugten på over 70-80 morgen, aften og nat, men de mange timer fra midt formiddag til ved 6-tiden om eftermiddagen, det er dér, jeg har problemet. Jeg tror ikke, at det ville ændre noget for mig at vande fliserne om aftenen.
    Eva

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Tomater tidligt

Tomat erfaringer af Camilla Plum

Mos og alger på fliser og belægning